Uit steeds meer onderzoeken komt naar voren dat onze darmen en hersenen in verbinding staan met elkaar. Onze darmen worden ook wel ons 2e brein genoemd. Stress heeft een negatieve invloed op onze darmen. Stress zal in eerste instantie niet de veroorzaker zijn van een darmziekte of darmkwaal, maar deze klachten worden wel verergerd door Stress. Patiënten met de ziekte van Crohn kunnen meer aanvallen hebben bij depressie en angst. Ook de symptomen bij darmontstekingen kunnen vaker terug komen bij stress.

darm

Onze darmen gaan mee in het ritme van onze levensstijl, maar stress en depressie kunnen de regelmaat van onze stoelgang ernstig verstoren, zo kunnen andersom ook onze darmen bij een moeilijke stoelgang weer zorgen voor negatieve, neerslachtige gevoelens. Veel mensen kunnen op vreemde plaatsen maar slecht naar het toilet, wat vaak komt door zenuwen of zich ongemerkt niet prettig voelen op die locatie, maar ook op een vertrouwde locatie bij plankenkoorts of examenstress hebben veel mensen meer moeite om te ontlasten, het woord ontlasten krijgt zo wel een heel dubbele betekenis.

Om goed te zorgen voor onze darmen nemen steeds meer mensen probiotica. Deze positieve onschadelijke bacteriën leven van origine al in onze darmen. We zijn zelfs afhankelijk van probiotica. Er zijn onderzoeken gedaan aan het Franse instituut ETAP waar probiotica werd gebruikt om angstgevoelens te verlagen. De symptomen en verontrustende gevoelens werden aanzienlijk verlicht. Ook kunnen mediteren, bewust worden van ons eigen denken, meer regelmaat in ons leven, etc. ervoor zorgen dat onze darmen minder prikkelbaar zijn. Bovenal is het verstandig om naast de probiotica en rust ook goed voor onze darmen te zorgen door ze 1 á 2 keer in het jaar te reinigen en “oude shit” los te laten die we bewust of onderbewust toch vasthouden. Klik voor meer informatie over darmspoelingen op Ik  van mijn darmen. Wil je weten waar je terecht kunt voor het spoelen van je dikke darm? klik dan HIER!

Op jouw gezondheid!